گرمازدگی یک بیماری نیست که افراد مستعد ابتلا به آن باشند ولی مشکلی است جدی که فرد را در معرض بیماری ها و حتی مرگ قرار می دهد پس برای جلوگیری از گرمازدگی و آشنایی با علائم و عوارض “گرمازدگی” به اندازه اطلاعات داشته باشید.

 

 گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که برای کودکان و بزرگسالان در شرایط و سنین مختلف رخ می دهد. گرمازدگی را جدی بگیرید چرا که تهدید بزرگی برای سلامت اعضای مهم بدن است.

 گرمازدگی چیست

یک متخصص داخلی در تعریف گرمازدگی اظهار کرد: گرمازدگی بیماری خاصی نیست که همه افراد مستعد ابتلا به آن باشند و این حالت بیشتر در فصل های گرم سال، مکان های گرم و در محیط طبیعی که دمای آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق می افتد.

 

علائم گرمازدگی

با توجه به اینکه  علائم ابتلا به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، ضعف، بی حالی ، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، افزود: زنان باردار، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد آسیب پذیرتر هستند.

 وی با بیان اینکه علائم ابتلا به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، ضعف، بی حالی ، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، افزود: زنان باردار، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد آسیب پذیرتر هستند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در صورت عدم درمان گرمازدگی عملکرد قلب دچار اختلال می شود و ممکن است فرد با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و حتی خطر مرگ نیز مواجه شود.

 

 راههای جلوگیری از گرمازدگی 

این متخصص داخلی ادامه داد: پوشیدن لباس های رنگ روشن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم و قدم زدن در سایه و استفاده از کلاه و نوشیدن آب و مایعات از جمله راهکارهایی است که می تواند از گرمازدگی کودکان، زنان باردار و افراد مسن جلوگیری کند.

  وی با بیان اینکه ورزشکاران بعد از هر 10 الی 20 دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند، اضافه کرد: به دلیل اینکه در زمان ورزش کردن سدیم بدن دفع می شود، بهتر است ورزشکاران در صورت انجام ورزش های سنگین کمی نمک به آبی که می نوشند ، اضافه کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

 

خطرات و عوارض گرمازدگی

وی با تاکید بر اینکه اهمیت گرمازدگی بسیار مهم است زیرا می تواند از مرگ جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: در صورت عدم درمان گرمازدگی عملکرد قلب دچار اختلال می شود و فرد با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و خطر مرگ نیز مواجه است.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در گرمازدگی دمای بدن از حد نرمال بالاتر می رود، گفت: در این حالت آب و املاح بدن مانند نمک به علت تعرق شدید از بین می رود.

کودکان، زنان باردار و افراد مسن در فصل گرما باید بیشتر مراقب گرمازدگی باشند و توصیه می شود فرد گرمازده را از محیط گرم به یک محیط خنک تر منتقل و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدن به او مایعات داد. چنانچه سطح هوشیاری او پایین است باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *