رفع بوی بد دهان

یکی از مشکلات بزرگی که یه فرد میتواند داشته باشد، بوی بد دهان است. که در بسیاری از موارد مثل روابط اجتماعی و کاری و از همه مهمتر روابط زناشویی مشکلاتب را به وجود می‌آورد. در اینگونه موارد خود شخص متوجه این مشکل نیست و اطرافیان معمولا سعی می‌کنند به خود شخص این موضوع را نگویند و فقط سعی میکنند از فرد دوری کنند. حال این قضیه فقط مربوط به روابط اجتماعی‌است.

گاها فرد در روابط خانوادگی و زناشویی نیز دوچار مشکل می‌شود و اطرافیان ازاین موضوع رنج‌ میبرند در این گونه موارد فرد سعی میکند با مصرف آدامس و اسپری و …

این بوی نامطبوع را کنترل کند ولی خب به هرحال این روش دائمی نیست و تاثیر موقت دارد و حتی ممکن است مشکلات و عوارضی را هم داشته باشد. بنابراین این مشکل باید ریشه‌ای حل شود که در قدم اول باید ریشه یابی کنید که این مشکل از کجا منشا میگیرد.

یکی از دلایل این مشکل مشکلات درونی مثل مشکلات معده و دستگاه گوارش است. و دلیل دیگر آن مربوط به مشکلات دهان و دندان و لثه است که با پیدا کردن علت دقیق آن میتوان این مشکل را حل کرد.

گاه فرد برای برای پیدا کردن علت این مشکل آزمایشات متعددی را انجام می‌دهد و در نهایت ممکن است مجبور به انجام لیزر شود بنابراین گاها شخص بخاطر هزینه‌های سنگین این مراحل، از انجام آن پرهیز‌میکنند و سالها بااین مشکل کنار می‌آیند و حتی ممکن است گوشه گیر شده و از جمع فاصله بگیرد اما ما اینجا هستیم که اجازه ندهیم مشلات مالی مانع سلامت دهان و دندان جامعه شود، همین دغدغه‌ها باعث شد که کارت طلایی دندانپزشکی متولد شود و هزینه‌های شمارا به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

علت بوی بد دهان

اگر این علت در حفره دهانی فرد باشد خب قطعا سه عامل درگیر هستند؛ دندان، لثه، دندان‌ها.

گاه رعایت نکردن بهداشت دندان و مسواک نزدن باعث پوسیدگی دندان‌ها شده و در نهایت بوی بد ایجاد میشود.

همچنین تجمع میکروب ها در لثه و خونریزی لثه ها عامل دیگری برای این موضوع است. و اما‌گاها پرزهای انتهایی زبان بلند بوده و سبب بوی نامطبوع میشوند، برای حل این مشکل فقط کافیست روی زبان را مسواک بزنید تا از این بوی بد خلاص شوید.

اما امروزه حرفهایی راجب لیزر کردن لثه برای از بین بردن بوی دهان به گوش میرسد حال سوال پیش می‌آید که چه چیزی را لیزر میکنند؟

ممکن است پس از مدتی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان جرم های بالا لثه‌ای و جرم های زیر لثه‌ای به وجود می‌آیند.

جرم ‌های بالا لثه‌ای معمولا مشکلی راایجاد نمیکنند و قابل دیدن هستند. ولی جرم‌های زیر لثه ای اصلا قابل دیدن نیستند و باانجام معانیه توسط دندانپزشک میتوان وجود آنها را تشخیص داد. ویکی از مهمترین علل بوی بد دهان است.

در گذشته برای از بین بردن این جرم‌ها جراحی انجام میدانند و بخیه صورت میگرفت بنابراین فرد درد زیادی را تحمل میکرد و تا مدتها باید مسکن مصرف میکرد و غذا خوردن برایش سخت میشد ولی باپیشرفت علم امروزه با لیزر این‌ پاکسازی صورت میگیرد و هیچگونه درد و خون ریزی صورت نمیگیرد و فرد بلافاصله بعد از انجام لیزر میتواند غذا بخورد بنبراین این روش بسیار مورد علاقه افراد بوده بطوری ک در این روش درد تا ۹۰درصد کاهش می‌یابد.

حال نمیتوان علت‌ بوی بد دهان را به همین توضیحات کوتاه خلاصه کرد. گاه اگر بتوانید تشخصی دهید دقیقا بوی دهانتان از چه نوعی است میتوانید علت آن‌را هم بفهمید.

  • گاه دهان بوی نامطبوع پنیدی می‌دهد گفته میشود احتنالا در اینجا مشکل از بینی شماست و بو از آنجا نشات میگیرد
  • گاه دهان بوی ماهی میدهد که اینجا ممکن است منشا بو مشکلات کلیوی باشد.
  • گاه دهان بوی شیرین یا ترشیدگی می‌دهد که علت آن میتواند سیروز کبد باشد.
  • گاه دهان بوی میوه میدهد که علت آن احتمالا دیابت است.
  • حتی گاهی دهان بوی مدفوع میدهد که علت آن شاید انسداد روده باشد.

به هرحال همه این ها میتواند نسبی باشد و برای تشخصی درست تر حتما باید پزشک متخصص شماره معاینه کند تا پی به این مشکل ببرد.

نکته1: همانطور که گفته شد گاه مشکلات دستگاه گوارش سبب ایجاد بوی بد دهان میشود و هر نوع مشکلات دستگاه گوارشی که باعث آروغ زدن شود نشان دهنده آن است که بوی بد دهان شما ناشی از مشکلات گوارشی است.

نکته2: طبق تحقیقات مشخص شده است که زنان طی قاعدگی دهانشان بوی نامطبوعی میدهد که احتمالا به دلیل کاهش سطح بزاق این اتفاق می‌افتد.

یکی از نکات قابل توجه این است که بوی بد دهان از ۲یا ۳ سالگی آغاز میشود و طی افزایش سن افزایش میابد. طبق تحقیقات بوی بد دهان در مردان سه برابر زنان است ولی معمولا میشنوید که زنان ازاین قضیه شاکی هستند شاید دلیل آن حساسیت بیشتر زنان است.

در این میان یک باور غلط وجود دارد که فکر میکند علت بوی بد دهان مشکلات دهان و دندان است ولی در اکثر مواقع علت این بو، تنفس فرد و مشکلات گوارشی است. درواقع باکتری فلور در دهان و دستگاه گوارش به مقدار زیاد وجود دارد و اگر این مقدار از یه حدی فراتر رود موجب بوی‌ نامطبوع می‌شود.

در این‌ مسان برخی افراد دوچار فوبیای بوی بد دهان می‌شوند، چرا که‌گاها اصلا دهانشان بو نمی‌دهد ولی آنها همواره ازاین موضوع رنج میبرند، گوشه گیر شده و به دائما مسواک میزنند از انواع اسپری ها و قرص ها استفاده میکنند و دوچار وسواس شدید میشوند.

حال در این مواقع فرد باید فقط اقدام به حل اساسی مشکل کند. اولین قدم برای رفع این مشکل مراجعه به دندان پزشک است تا اگر این مشکل ریشه در دهان و دندان دارد رفع شود و به راحتی با استقاده از کارت تخفیف دندانپزشکی این مشکل را با کمترین هزینه حل کنید. در غیر اینصورت به متخصص گوارش مراجعه کنید چرا که به احتمال زیاد علت این بو مشکلات گوارشی شما خواهد بود. پس بجای افسردگی و گوشه گیری به دنبال راه حل و درمان باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *