image

مهمترین عامل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان است هر چند در مواردی ناراحتیهای گوارشی ، کلیوی ، تنفسی ، خونی ، هورمونی و سوء تغذیه دخیل است. تجمع مواد غذایی و میکروبها در لا به لای پرزهای زبان می تواند بوی بد در دهان ایجاد کند . در حالت سلامت لایه های سطحی زبان به طور مداوم از طریق اصطحکاک زبان با غذا ، کام و دندانهای جلوی فک بالا کنده می شود و با سلولهای جدید جایگزین میشود . جریان آب دهان نیز سطح زبان را تمیز میکند .هنگامی که حرکات زبان به علت بیماری یا حالات دردناک دهان محدود می شود لایه های سطحی کنده شده روی زبان باقی می ماند و همراه با بقایای مواد غذایی و میکروبها باعث بوی بد دهان میشود.

درمان

    مصرف آدامس یا قرصهای خوشبو کننده کاری است که بسیاری از افراد برای رفع بوی بد دهان خود انجام میدهند. اگر چه این مواد برای مدت کوتاهی بوی بد دهان را تغییر میدهد ولی بدلیل داشتن ترکیبات قندی سبب پوسیدگی و خرابی بیشتر دندانها و تشدید بوی بد دهان می شود.

بهترین راه برطرف نمودن بوی بد دهان مراجعه به دندانپزشک جهت ترمیم دندانهای پوسیده ، جرم گیری و سایر مراحل درمان بیماریهای لثه است و در مرحله بعد یادگیری روش صحیح مسواک کردن دندانها و زبان و استفاده از نخ دندان است که در این موارد دندانپزشک شما را یاری خواهد نمود.

دکتر محمّــد یعقوبی

هفتم رمضان 1436

سوم تیر 1394

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *