بیمه دندانپزشکی

دندان ساز کسی که است که اطلاعات مربوط به ساخت دندان و پروتز دندان را به صورت تجربی به دست آورده و توانسته مدرک مربوط به این کاررا اخذ کند ولی دندان پزشک کسی است که دارای تحصیلات دانشگاهی است و سالهاست درس خوانده است بنابراین این دو باهم تفاوت دارند در صورتی که برخی از مردم این دورا یکی میدانند و ممکن است در انتخاب خدمات مربوطه دوچار اشتباه شوند.

حال در این میان افرادی هستند که تفاوت این دورا میدانند ولی به دلیل عدم آگاهی کافی، باز هم در انتخاب خود اشتباه میکنند و دلیل اصلی آن نیز باورهای نادرستی است که برخی افراد دارند.

یکی ازاین باور های غلط که معمولات توسط دوستان و آشنایان دهان به دهان میچرخد این است که دندان هایی که توسط دندان ساز ساخته میشود، اوایل استفاده از آن کمتر درد میکند و این در حالیست که دندان ساز فقط لبه های لثه را کوتاه میکند تا فرد درد کمتری را احساس کند در حالی که دندان پزشک لبه‌های بلند میسازد تا به خوبی در دهان جای بگیرد و این ممکن است در ابتدا موجب درد شود ولی درنهایت این قضیه به نفع خود بیمار است.

ولی خوشبختانه تعداد افرادی که دندان پزشک را به دندان ساز ترجیح میدهند بیشتر است و نسبت ۶۰به ۴۰را دارد. بررسی ها نشان میدهد علت اصلی انتخاب دندان ساز به دندان پزشک نه درد است و نه هیچ چیز دیگر در واقع علت اصلی این انتخاب هزینه است، در واقع هزینه‌ای که دندان ساز میگیرد میتوان گفت نصف هزینه دندان پزشک است و همین قضیه سبب میشود افراد زیادی به دلیل عدم برخورداری از رفاه مالی دندان ساز را به دندان پزشک ترجیح میدهند، پس میتوان نتیجه گرفت اگر مردم از رفاه مالی خوبی برخوردار باشند قطعا دندان‌پزشک را به دندان ساز ترجیح میدهند چرا که همگی ما بر سر این قضیه توافق داریم که وقتی فردی تحصیلات دانشگاهی میگذراند قطعا آگاهی بیشتری در این زمینه دارد چه بسا تجربه‌اش در آن زمینه کمتر از یک فردی باشد که به صورت تجربی این اگاهی های را کسب کرده، اما همیشه باید این را در نظر داشته باشید همواره راه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌های دندان پزشکی است، از جمله این راه‌های دفترچه بیمه‌های درمانی و مراجعه به کلینیک ها یا مطب هایی که طرف قرارداد این این بیمه ها هستند و دومین راه کارت طلایی دندانپزشکی است که ارائه آن میتواند هزینه‌های شما را ۳۰تا ۷۰درصد کاهش دهد و این یعنی یک تخفیف بزرگ و لذت بخش که علاوه برااینکه از خدمات مطمعن و خوب دندان پزشکی استفاده میکنید هزینه بسیار کمی را پرداخت میکنید. پس همواره در هر مسیری که قدم برمیدارید آگاه باشید تا بهترین و درست ترین گام‌ها را بردارید.

چرا دندانساز

در گذشته در ایران به دلیل کمبود و یا نبود دندانپزشکی که تحصیلات آکادمیک داشته باشد دندان سازان در هر گوشه کشور مشغول به کار شدند، این دندان سازان تمام خدمات خودرا به صورت تجربی به دست آورده بودند و بدون هیچ رقیبی در حال ارائه خدمات بودند، که حتی تجویزات غلط یا درستی به مردم ارائه میدانند و از آنجایی که مردم مجبور بودند باید به این دستورالعمل‌ها تن میدانند چه بسا گاها عیر عقلانی بودند. اما کم کم با شروع تحصیلات آکادمیک آن در دانشگاه و و افزایش دندان پرشکانی که تحصیلات دانشگاهی داشتند وجهه این دسته از افراد در حال خراب شدن بود و جایگاهشان در جامعه دوچار اختلال شده بود تااینکه با مراجعه های و خواسته های پی در پی این افراد قانونی در مجلس تصویب شد مبتنی بر حضور این افراد در جامعه به عنوان دندانساز که این اتفاق در سال ۱۳۵۳اتفاق افتاد.

اما بعد از انقلاب اسلامی نیز این افراد دست از کار برنداشتند و موجب شدند که دوباره این شغل کاملا قانونی و با مجوز فعالیت باشد ولی خب با رعایت قوانینی که حتما باید اجرا میشد.

اولین قانون استفاده از تابلویی که هیچگونه عکس خاصی نداشته باشد و در آن اسم و نام صاحب شغل به عنوان “کمک دندان پرشکان تجربی” ذکر شود.

دومین قانون این بود که این افراد فقط اجازه دارند دندان های سطحی را پر کنند یعنی حق هیچگونه خدمات عصبی کشی راندارند.

سومین قانون این بود فقط در موارد اورژانسی حق کشیدن دندان را دارند

چهارمین قانون این بود که این افراد فقط اجازه ساخت دندان مصنوعی آن هم از نوع متحرک را دارند.

و پنجمین قانون اینکه هیچگونه حق دخالت در کار دندان پزشکان راندارند و طبق آیین نانه حق هیچگونه تماس مستقیم با دهان و دندان افراد را ندارند و اجازه ندارند هیچگونه ابزار دندان پزشکی را داشته باشند.

به هرحال این افراد باز مراجعین مخصوص به خود را دارند گاه مشتری های قدیمی که روی قول و قرارهای گذشته خود مانده‌اند و با خود عهد کرده اند پزشک خانوادگیشان همانی باشد که در سالهای گذشته و پیش از انقلاب دندان های آنهارا التیام میبخشیده است و گاه افرادی هستند به پیشنهاد دوستان و آشنایان خود و اطمینان از صحت کار دندانساز تجربی این انتخاب را داشته اند و در نهایت افرادی هستند که فقط و فقط پول و هزینه را ملاک قرار داده اند.

عقل چه میگوید

ولی در نهایت همگی ما باید عاقل باشیم و از عقلمان در جهت حل مسائل و انتخاب راه استفاده کنیم. از آنجایی که دندان سازان فقط و فقط هطلاعات خودرا از راه تجربی به دست آورده اند و اینکه و اینکه حق هیجگونه دخالت در کارهای دندان پزشکی را ندارند و هیچگونه اموزشی در جهت رفع بیماری های عفونی و واگیردار و … را ندارند و اینکه ارائه خدماتشان محدود است و گاها این دندان سازان از بهداشت کافی در مطب و محل کار خود برخوردار نیستند بنابراین عقل حکم میکند که به دندان پزشک مراجعه کنیم، دندان پزشکی که تحصیلات آکادمیک را در این زمینه گذرانده و حق برخورداری از هر گونه وسیله دندان پزشکی را دارد و خدمات ارائه شده آنها بسیار زیاد است و از بهداشت کافی در این زمینه برخوردار هستند، تمام بیماری های مربوط به دهان و دندان را شناسایی کرده و حق تجویز دارو را دارند و در نهایت عملکرد انها قابل پیگیری است.

و در این میان شاید تنها چیزی که دندان ساز را به دندان پزشک ارجعیت میدهد هزینه های مناسب آن است، هزینه‌های که میشود گفت نصف هزینه دندان پزشکی است و در این اوضاع اقتصادی حتی هزارتومن کم و زیاد شدن هزینه ها در کیفیت زندگی افراد تاثیر دارد.

ولی ما باید این قضیه را نیز در نظر داشته باشیم که کیفیت کار دندان پزشکی سبب میشود که دیگر متحمل این هزینه ها نشویم، مجبور نباشیم دندان های مصنوعی خودرا بعد از مدتی عوض کنیم و یا اینکه از مشکلات لثه و دهان خود آگاه نشویم پس باز هم عقل حکم میکند که حتی اگر هزینه های دندان پزشک دوبرابر هزینه های دندانساز باشد ما همچنان دندان پزشک را ترجیح دهیم و خبر خوب اینکه کارت تخفیف دندانپزشکی نیز در اینجا به کمک ما می‌آید که کیفیت کاررا به همراه تخفیفات ویژه در کنار هم دریافت کنیم و از داشتن زندگی و لبخند زیبا لذت ببریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *