ارتودنسی

در واقع ارتودنسی یک شاخته از رشته دندان پزشکی است که هدف آن قراردادن فک ها و دندان ها در جای مناسب خود است.

در واقع وقتی دندان ها در جای مناسب خود قرار بگیرند باعث ایجاد مشکلات بهداشتی زیادی میشوند به طوری که نمیتوان دندان هارا تمیز نگهداشت.

پس در نهایت فردی که دندان های نامرتبی داشته باشد امکان ابتدا به مشکل پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال در آن افزایش میابد.

در نهایت به دندان ها حین جویدن فشار وارد میشود و مشکلاتی از جمله، مشکلات لثه ای، سردرد، پوسیدگی دندان، در در قسمت گردن و پشت و شانه، مشکلاتTMJ میشود‌.

پس در نهایت ارتودنسی میتواند باعث دهانی سالم و ظاهری زیبا و لذت بخش و دندان هایی با طول عمر بیشتر میشوند.

چگونه میتوان فهمید به ارتودنسی نیاز است

در واقع این مسئله فقط دندان پزشک میتواند تشخیص دهد که دندان های شما نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر!

در واقع یک ارتودنتیست با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون؛ معاینه بالینی، تصویر برداری اختصاصی، مدل های گچ دندان میتواند به این نتیجه برسد که دندان های شما احتیاج به ارتودنسی دارد یانه!

در واقع عوامل مختلفی تعیین میکنند که شخصی نیاز به ارتودنسی دارد یا ندارد، در ادامه به شرح برخی ازاین ویژگی ها میپردازیم:

  • هنگامی که دندان های فک بالایی هم پوشانی زیادی روی دندان های فک پایینی دارند که به آنOverbite میگویند
  • گاهی دندان های فک پایین خیلی جلوتر از دندان های فک بالا قرار میگیرند به طوری که دندان های فک بالا خیلی عقب باشند که به آن Underbite میگویند.
  • وقتی که غذا جویده میشود دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند که به آن Crossbite میگویند.
  • وقتی که بین دوفک فاصله باشد حال این فاصله در جلو باشد یا عقب دندان ها و یا در کناره های آن که به آنopen bite میگویند.
  • گاهی خط بین دو دندان فک بالا درست روی خط بین دو دندان پایینی قرار نگیرد به آن Misplaced midline گفته میشود.
  • فضای خالی بین دندان ها که ممکن است طی عوامل مختلفی همچون از دست دندان دندان و یاحتی رشد نکردن یک دندان به وجود آید که به آن Slacing میگویند.
  • گاهی در یک فک تعداددندان هایی بیشتر از حالت عادی رشد میکند در اینصورت دندان ها روی هم قرار میگیرند که به آن Crwding میگویند.

درمان با ارتودنسی چگونه است

در واقع روش های مختلفی برای درمان وجود دارد‌.

دو نوع ارتودنسی ثابت و متحدک میتوانند در درمان دندان ها مورد استفاده قرار بگیرند و میتوانند به درمان فک و دندان ها کمک کنند‌.

در واقع ارتودنسی میتواند فشار بسیار کمی بر روی دندان ها ایجاد کند و در طی زمان تغییرات لازمه را برروی دندان ها به وجود می آورد.

عوامل مختلفی مانند نیزان ایراد دندان ها، سن شخص و خصوصیات فیزیولوژیک بیمار تعیین میکند که از کدام نوع ارتودنسی برای درمان دندان ها استفاده کنند‌ و در تمام این مراحل متخصص ارتودنسی تعیین میکند از چه روشی و در طی چه زمانی درمان ارتودنسی را ادامه دهد‌.

درواقع هدف ارتودنسی منظم کردن دندان هایت به طوری که دندان ها در جای درست و به خوبی روی هم قرار بگیرند. هدف اصلی ارتودنسی  تشخیص مشکلات فک و دهان و همچنین درمان و پیشگیری از بروز مشکلات آن است.

این درمان توسط براکت های محتلفی از جنس سرامیک یا ارتودنسی نامرئی که در پشت دندان ها قرار میگیرد و یا ارتودنسی نامرئی و شفافی که روی دندان ها قرار میگیرد انجام میشود‌

درواقع روش های درمانی ارتودنسی به دو گزوه تقسیم میشوند. یک گروه برای تصحیح دندان ها و گروه دیگر برای درمان و رفع مشکلات فکی است.

برای حل کردن هر مشکل فکی نیاز است از دستگاه مخصوص آن استفاده شود و همگی اینها طبق تشخیص پزشک انجام میشود.

مدت زمان درمان با ارتودنسی چقدر است

بیمار پس از مراجعه به پزشک مورد معاینه قرار میگیرد‌.

به طوری که پزشک تشخیص میدهد که آیا از ارتودنسی ثابت استفاده شود یا ارتودنسی متحرک!

اما تعیین تایم سیم کشی کار سخت و یا حدودی است. به طوری که مثلا اگر کسی علاوه بر مشکلات دندانی مشکل فکی هم داشته باشد برای هرکدام ازاین ایرادات یک سال و نیم زمان لازم دارند. که درکل ۳سال طول میکشد.

و یا حتی اگر مشکلات فکی خیلی زیاد باشد و با ارتودنسی ثابل درمان نباشد پزشک مجبور به انجام جراحی میشود‌.

به هرحال تمامی این موارد بستگی به شدت ناهنجاری های فکی و دهانی شما دارد.

نکته: افرادی که ارتودنسی دارند یهتر از خوراکی های سفت استفاده نکنند. بیشتر‌مایعات و غذاهای سبک استفاده کنند.

همینطور از غذاهای سرشار از کلسیم و مواد معدنی و ویتامین ها استفاده کنند.

نکته: به محض اینکه متونه ناهنجاری در فک و دهان شدید به پزشک مراجعه کنید چرا که درمان از شروع  ۸ سالگی تا بلوغ بهترین دوران برای درمان دندان هاست.

پیشنهاد ما این است که حتی اگر قبل از ۸ سالگی متوجه چنین مشکلی در فرزندانتان شدید به پزشک مراجعه کنید تا بابررسی شرایط زمان مراجعه مناسب را به شما پیشنهاد دهند.

هزینه ارتودنسی

همانطور که گفته شد شدت ناهنجاری ها در افراد مختلف متفاوت است به طوری که بسته به نوع ناهنجاری هزینه ها خصوصا هزینه ارتودنسی متفاوت است.

بسته به نوع انتخاب و تشخیص براکت و انجام یا عدم انجام جراحی بر فک و غیره این هزینه ها تغییر خواهند کرد.

افراد بسیاری هستند که مشکلات فک و دندان دارند ولی هزینه درمان آن را ندارند و با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای کشور این قضیه امری بدیهی است.

ازاین رو ما تصمیم گرفتیم باری از دوش هم وطنانمان برداریم و باارائه کارت طلایی دندان پزشکی یک تخفیف ویژه را به شما دوستان هدیه دهیم.

این کارت تعرفه های دندان پزشکی را از ۳۰تا ۷۰درصد برای بیماران کاهش میدهد و هرکسی با داشتن این کارت میتواند از تخفیفات ویژه آن بهره مند شوند.

ازاین رو پیشنهاد ما استفاده ازاین کارت است‌ چرا که آرزوی ما لبخند زیبای شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *