Carbonated drink

اگر تصمیم گرفته اید از این به بعد دیگر نوشابه نخورید خیلی کار عاقلانه ای انجام داده اید ، نوشابه  چه از نوع رژیمی و چه از نوع معمولی، برای سلامتی مضر است. ممکن است  می خواهید لاغر شوید یا اینکه به  علت زیان هایش می خواهید دیگر نوشابه نخورید . این ترک به هر  علتی که باشد، کار بسیار پسندیده ای است چون سلامتی شما را از  سر تا  پا بهبود می بخشد. در این پست ، کارت طلایی شما رو با بعضی از اثرات مثبت پرهیز از نوشابه رژیمی، آشنا می کنیم.

از بین رفتن میگرن و بهبود قدرت تمرکز

مواد شیمیایی که در ساخت شیرین کننده مصنوعی آسپارتام به کار می روند تا نوشابه رژیمی رو شیرین کنند، بر روی مواد شیمیایی مغز، اعصاب و پیام های عصبی، تأثیر می گذارند و به سردرد، اضطراب و بی خوابی منتهی می شوند.

افزایش حساسیت پرزهای چشایی زبان

وقتی که نوشابه رژیمی رو ترک می کنیم، طعم غذاها رو خیلی بهتر از قبل حس می کنیم و از خوردن غذا لذت بیشتری می بریم. علت این است که شیرین کننده های مصنوعی که در ساخت نوشابه های رژیمی به کار می روند، پرزهای چشایی زبان رو با طعم شیرین قوی خود می پوشانند (آسپارتام ۲۰۰ برابر و اسپلندا ۶۰۰ برابر شکر معمولی، شیرین هستند). اسکن های مغزی نشان می دهند که نوشابه رژیمی، گیرنده های شیرینی رو در مغز تغییر می دهند و به جای اینکه با خوردن نوشابه رژیمی نسبت به شیرینی احساس سیری کنیم، رغبت بیشتری پیدا می کنیم و اشتیاق ما برای مصرف شیرینی، بیشتر می شود. با ترک نوشابه رژیمی، فرد به سمت خوردن میان وعده هایی مثل میوه سوق پیدا می کند و اگر احیاناً باز هم نوشابه رژیمی مصرف کند، متوجه شیرینی بیش از حد اون خواهد شد.

موفقیت بیشتر در کاهش وزن

بعضی از افراد برای اینکه کاهش وزن موفقیت آمیزتری داشته باشند یا وزن شون افزایش پیدا نکند، به مصرف نوشابه های رژیمی روی می آورند. اما تحقیقات نشان می دهند که کسانی که نوشابه رژیمی می خورند، بیشتر در معرض تجمع چربی در ناحیه شکم هستند. در حقیقت، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که نوشابه رژیمی نه تنها کمکی به کاهش وزن نمی کند بلکه می تواند به افزایش وزن و بروز سندرم متابولیک، منجر شود.

تقویت استخوان ها

اگر به استحکام استخوان های خود اهمیت می دهید، نوشابه رژیمی رو کنار بگذارید. تحقیقات نشان می دهند که احتمال شکنندگی و پوکی استخوان ها در زنانی که به خوردن نوشابه رژیمی عادت دارند، و به خصوص زنانی که این عادت رو داشته و یائسه شده اند، بیشتر از سایرین است. البته علت این امر هنوز به درستی مشخص نیست اما بر طبق آمار، نوشابه رژیمی این اثر مخرب رو بر روی استخوان ها بر جای می گذارد.

بهبود عادت های غذایی

با توجه به اینکه نوشابه رژیمی، کالری ندارد، این تصور اشتباه رو در افراد به وجود می آورد که می توانند پرخوری کنند و معمولاً هم انتخاب های غذایی درستی ندارند (مثلاً به سراغ برگر و سیب زمینی سرخ کرده می روند). بعضی از افراد، شرطی شده اند یعنی عادت کرده اند که همراه با نوشابه، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و ساندویچ بخورند. حتی اگر نوشابه ای که مصرف می کنند از نوع رژیمی باشد، باز هم به خوردن همان نوع مواد غذایی تمایل پیدا می کنند. با ترک نوشابه رژیمی، این عادت و انتخاب های ضعیف غذایی هم در فرد کاهش پیدا می کنند.

بهبود فعالیت کلیه

با حذف نوشابه رژیمی از برنامه غذایی، کلیه ها دیگر مجبور نیستند که انواع ترکیبات غیر طبیعی موجود در این نوشابه ها رو تصفیه کنند و لذا به دفع سموم عادی بدن و حفظ فشار خون طبیعی و جذب مواد معدنی می پردازند و در یک کلام، به جای اینکه بار اضافی رو تحمل کنند، به انجام کارهای عادی خود می پردازند.

پس مصرف هر نوع نوشابه ای رو متوقف کنید و به نوشابه های رژیمی اعتماد نکنید. خطر این نوع نوشابه ها اگر از نوشابه معمولی بیشتر نباشد، مطمئن باشید که کمتر نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *