انکیلوز دندان (Dental Ankylosis) به نوعی ناهنجاری دندانی گفته می شود که به آن فک جوش شدن استخوان نیز گفته مى شود به معناى اتصال مستقیم دندان به استخوان فک است. در شرایط عادى دور دندان را لیگامان پریودنتال پوشانده است و بین دندان و استخوان فاصله وجود دارد. تشخیص انکیلوز دندان با معاینات اولیه و تصاویر رادیوگرافی صورت می‌گیرد. از نظر بالینی دندانی که انکیلوز شده است کوتاه‌تر از دندان‌های مجاور است یا نسبت به آنها اندکی جابجا شده است. عدم حرکت دندان و قرار گرفتن دندان در سطحی پایین‌تر از سطح دندان‌های مجاور یا بالاتر بودن کناره‌های لثه، از جمله علائم انکیلوز دندان هستند.

” درصورت بروز هرگونه مشکلات برای دندان هایتان نگران هزینه های سنگین دندانپزشکی نباشید , به شما پیشنهاد می شود در مورد کارت تخفیف دندانپزشکی در سایت کارت طلایی بیشتر بخوانید.”

انکیلوز دندان

در تصویر سمت چپ حالت طبیعی ارتباط دندان و استخوان و در تصویر سمت راست انکیلوز دندان را مشاهده می کنید. فلش قرمز رنگ در تصویر سمت راست محل جوش خوردگی ریشه دندان به استخوان را نشان می دهد.

 

علت انکیلوز شدن دندان چیست؟

کیلوز دندان با تعدادی از عوامل ایجاد کننده همراه است. برخی از علل شایع و رایج بروز انکیلوز دندان عبارتند از :

  • التهاب یا عفونت ریشه دندان و استخوان فک. این وضعیت اغلب با بیماری لثه و آسیب مستقیم به دندان همراه است.
  • مشکل همراه با متابولیسم طبیعی استخوان همچنین یکی از علل اصلی بروز انکیلوز دندان است.
  • گرایش‌های مادرزادی و عوامل ارثی نقش بسیار مهمی در بروز انکیلوز دندان ایفا می‌کنند.
  • هر گونه مشکل ساختاری در حفره دهان، مانند فشار زبان یا شکاف بین غشاهایی که اطراف دندان هستند، همچنین می‌توانند منجر به ایجاد این وضعیت شوند.

در حالیکه انکیلوز دندان ممکن است در کودکان بیشتر ظاهر شود، این بیماری می‌تواند افراد را در هر سنی، به ویژه بزرگسالانی که در معرض ضربه و آسیب قرار دارند، تحت تأثیر قرار دهد.

انکیلوز دندان

مشکلات ناشی از انکیلوز دندان

انکیلوز دندانهای شیری و دائمی بر رشد و تکامل فکها و بایت تاثیر می گذارد. بد شکلی استخوان فک، کاهش فضا و مشکل ارتفاع فک برخی از مشکلاتی هستند که در اثر انکیلوز دندان ایجاد می شوند. در دوران دندان بندی مختلط، ارتودنتیست بر رویش دندانها نظارت کرده و مشکلات احتمالی بیرون زدن دندان را بررسی می کند. برخی از مشکلات دندانی مانند انکیلوز با شناسایی زود هنگام برطرف می شوند.

مشکلات انکیلوز دندان

 

درمان انکیلوز دندان

درمان دندان انکیلوز شده با استفاده از درمان‌های معمول ارتودنسی ممکن نیست.

مطلب پیشنهادی: “ اهمیت ارتودنسی

 

با این حال، بسته به هر مورد، گزینه‌های درمان مختلفی در اختیار بیمار قرار دارند:

۱- جابجا کردن دندان (Luxation)

جابجا نمودن دندان به شکستن مکانیکی جوش خوردگی (انکیلوز) بدون فشردن رگ‌های نوک ریشه است که دندان را تغذیه می‌کنند. این کار را می‌توان با استفاده از فورسپس مناسب انجام داد، به این صورت که دندان را با فورسپس محکم گرفته و آن را به آرامی در جهات گونه- زبان (buccolingual) و مزیال- دیستال (mesiodistal) حرکت داد. پس از روند بهبود، اتصال الیاف پریودنتال لیگامان مجددا ترمیم می‌شود تا اجازه دهد دندان به صورت طبیعی به رشد خود ادامه دهد. پس از جابجا نمودن دندان می‌توان از نیروی ارتودنتیک استفاده نمود، تا دندان به سطح مطلوب برسد.

۲- کورتیکوتومی (Corticotomy)

کورتیکوتومی یک تکنیک جراحی است که در آن برش اندکی در استخوان ایجاد می‌شود تا هم دندان انکیلوز شده و هم استخوان آلوئولار مجاور جابجا شوند. برداشت موضعی استخوان جوش خورده نیز فرایندی است که در آن، بافت استخوانی که تحت تاثیر قرار گرفته است قطع و بریده می‌شود، که البته تنها در صورتی موثر واقع خواهد شد که انکیلوز در منطقه‌ی ستیغ (استخوان آلوئول) واقع شده باشد، زیرا اگر در جای دیگری قرار داشته باشد، برای انجام جراحی قابل دسترسی نخواهد بود.

۳- دارو

داروهای ضد التهاب بدون نسخه، مانند ایبوپروفن، ممکن است تا حدودی باعث تسکین درد شوند. با پزشک خود در مورد شل کننده‌های عضلانی نسخه ای برای درد شدید صحبت کنید. در صورت وجود مفصل ملتهب ، گزینه دیگری که پزشک‌تان ممکن است در نظر بگیرد تزریق کورتیکواستروئید است.
در موارد خاص، پزشک شما ممکن است مسکن، یک داروی ضد افسردگی و یا داروهای ضد اضطراب تجویز کند. مهم است بدانید که، داروها اغلب تنها مشکلات اساسی را برطرف می‌کنند و ممکن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشند.

۴- روش‌های دندانپزشکی

بسیاری از پزشکان در حال حاضر آگاه هستند که دندانپزشکان ویژه آموزش دیده می‌توانند بروز مکرر تریسموس TMJ  را کاهش دهند. این دندانپزشکان ممکن است ایجاد یک بایت (دندانهای نیش) هموارتر با اصلاح خط قرارگیری دندان ها و  یا جایگزینی هر دندان از دست رفته،پر شده و یا روکش که ممکن است باعث نامرتبی دندانهایتان شود را توصیه کنند.

” مشاهده هزینه دندانپزشکی “

 

۵- روش‌های جراحی

فقط در شرایط نادر و بسیار شدید ، افراد مبتلا باید کوندیلوتومی یا عمل جراحی جایگزینی مفصل فک با مفصل مصنوعی را در نظر بگیرند. این جراحی‌ها تنها باید به عنوان آخرین راه حل وقتی همه گزینه‌های غیر جراحی دیگر ناتوان شده اند در نظر گرفته شود.

اگر یک پزشک متخصص این توصیه ها را به عنوان اولین قدم مطرح کرد ، عاقلانه است که برای دریافت نظر دوم با یک دندانپزشک عصب عضله مشورت شود چون خطر عوارض وجود دارد.

۶ – درمان‌های خانگی

از آنجا که قفل شدن فک توسط یک اسپاسم عضلانی ایجاد می‌شود ، یک درمان کلیدی آزاد کردن عضله است . چند نفس آهسته و عمیق بکشید و یک کمپرس گرم مرطوب روی صورت خود قرار دهید . پزشک شما می‌تواند برخی از ورزش‌های خاص که عضلات آرواره ها را مورد هدف و کشش قرار می‌دهد توصیه کند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *