جراحی بینی نکات ضروری قبل از عمل زیبایی بینی

هر روز افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده واز زندگی خود لذت بیشتری می برند. این اطلاعات فقط برای آگاهی شما ارائه شده است . بدیهی است جزئیات بیشتر و میزان سودمندی چنین عملی برای شما ، مواردی هستند که می توانید حضوراً با اینجانب مطرح نمایید .

 

 

جراحی بینی – نکات ضروری قبل از عمل زیبایی بینی

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است لذا سعی می کنم با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد . این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .
هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

1 –  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

2 – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

3 –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان 16سالگی و پسرها در پایان 18 سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای 40 سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

4 – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

5 – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

6 – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

7– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

8- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

9 – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

10 – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات

کبدی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

11 – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص میکنند

12- برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .
تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
مزایای روش بسته :
– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.

– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.
13 – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

بزرگ بودن اندازه بینی
قوزدار بودن بینی
افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
پهن بودن بینی
بزرگ بودن سوراخ های بینی
جعبه ای شکل بودن نوک بینی
زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
دو شاخه بودن نوک بینی
دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

14- محل عمل شما به تشخیص پزشک معالج شما می باشد

15- در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی شما ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  نکته آخر اینکه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.
مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی   

در ملاقات اولیه، بینی شما از نظر ظاهری و وضعیت تیغه  بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت و اینجانب ازخواسته های شما و انتظاراتتان مطلع خواهم شد و متقابلاً اقداماتی که قابل انجام هستند را با شما مطرح خواهم کرد و شما ازخواسته هایی که ممکن است قابل حصول نباشد نیز آگاه خواهید شد .در صورت تمایل شما ، از بینیتان  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل خودتان را مشاهده خواهید کرد. در پایان برای شما عکس  درخواست می شود که شما باید آنرا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. شما پس از تهیه عکسها میتوانید تلفنی و یا حضوری ما را از آمادگی خودتان برای عمل جراحی مطلع نمائید  و آنگاه با توافق یکدیگر زمان عمل را تعیین خواهیم کرد.

شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی حاضر خواهید شد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی اینجانب بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد . پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه ، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و با دادن داروهای ضد درد ، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می شوید . البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل ، مرکز جراحی را ترک نمایید. این امر هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *