خونریزی لثه

فکر کنم‌ همگی به یاد می‌اوریم در کودکی وقتی برای اولین بار مسواک میزدیم لثه‌هایمان خونریزی میکرد و گاها ماازاین مسئله میترسیدیم و شایدهم تا مدتی مسواک نمیزدیم زیراازاین قضیه واهمه داشتیم حال سوال اینجاست که چرااین اتفاق در کودکی برایمان رخ نمیداد و الان به ندرت اتفاق می‌افتد و گاها فقط در موارد خاص خونریزی لثه را شاهد هستیم. درواقع در کودکی به دلیل اینکه تا چندسال ما مسواک نزده بودیم و طی این سالها پلاک ها یا همان میکروب ها در لثه تجمع میافتند.

بنابراین وقتی برای اولین بار مسواک میزدیم و پلاک‌هارا پاک میکردیم لثه‌هایمان دوچار خونریزی می‌شدند و چون دوباره به دلیل ترس یا کودکی و هر عواملی دوباره بعد از مدتی مسواک را کنار میگذاشتیم همین روند ادامه داشت ولی در بزرگسالی به دلیل مداومت در مسواک زدن این پلاکها و میکروب‌ها دائما درحال پاکسازی هستند پس معمولا دیگر شاهد این قضیه نیستیم یا به ندرت در اطرافیان یا درخورد مشاهده میکنیم.

اما موضوع اینجاست که اگر در بزرگسالی شاهد این قضیه بودیم در صورتی ک بهداشت دهان و دندان خودرا رعایت کرده باشیم باید قضیه را جدی بگیریم. پس پیشنهاد همگی دندان پرشکان براین است که روزی دوبار مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم و سالی دوبار نیز به پزشک مراجعه کنیم تااز خطر های احتمالی در امان باشیم.

برخی از مردم از شنیدن اسم دندان پزشک و هزینه های درمانی آن میترسند که البته حق هم دارند چرا که در سالهای اخیر به دلیل تحریم‌های سنگین، این خدمات بسیار پر هزینه شده‌اند بنابراین کمتر افرادی قادرند مرتب دندان‌های خودرا معاینه کنند و درصدد درمان و ترمیم آن‌ها بربیایند بااین حال ما برای شما یک مژه داریم و آن هم استفاده از کارت طلایی دندانپزشکی است که این هزینه‌ها را ۳۰تا۷۰درصد کاهش میدهد و به هر فردی اعم از مرفع و غیر مرفع میتوانند ازاین خدمات بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشند.

دلایل خونریزی لثه

۱) جمع شدن پلاک‌ها

درواقع اگر هرفردی درست بهداشت دهان و دندان خودرا رعایت نکند و یا نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درست را بلد نباشد باعث خون ریزی در لثه میشود چرا که عدم بهداشت دهان و دندان سبب جمع شدن پلاک‌ها در لثه و در نتیجه قرمز و متورم شدن لثه ها میشود که همین انر سبب خون‌ریزی دندان میشود البته باید گفت اصلا جای نگرانی نیست چرا که در اینگونه مواقع اگر فرد تا مدتی به درستی از دندان‌هایش مراقبت کند و روزی دوبار مسواک بزند و نخ دندان بکشد پلاک‌هارا پاکسازی کرده و این مشکل کاملا حل میشود پس اصلا نگران نباشید.

۲)بیماری هموفیلی

گاه فرد بااینکه مراقبت درستی از دندان‌های خود دارد و به موقع مسواک میزند و تمام نکات بهداشتی را رعایت میکند ولی در صورت کوچکتربن خراش یا محکم کشیدن مسواک به لثه ها سبب خونریزی زیاد میشود. که علت آن ممکن است بیماری هموفیلی در فرد باشد چرا که در این بیماری بدن شخص به شکل درستی لخته خون ایجاد نمیکند بنابراین با کوچکترین خراشی در دندان‌های شخص خونریزی صورت میگیرد پس در ابتدا خود و بدن خودرا به خوبی بشناسید تا در صورت هرگونه اتفاقی علت آن را به زودی متوجه شوید.

۳)ویتامین c

ویژگی ویتامین c در بهبود زخم های ایجاد شده و ترمیم بافت‌هاست. پس عدم این ویتامین ممکن است سبب ملتهب شدن بافت لثه شده و در صورت هر برخوردی به لثه‌ها خون‌ریزی ایجاد شود‌. درواقع همه‌ما میدانیم ویتامین ها نقش اساسی تامین نیاز‌های بدن دارند پس سعی کنید آن‌هارا جدی بگیرید.

۴)بیماری لوسمی

در این بیماری خون شخص دارای کمبود پلاکت خون است وظیفه پلاکت خون نیز لخته کردن خونه است در واقع وقتی جایی از بدن شخصی زخم میشود پلاکت ‌ها با عملکرد به موقع خود خون را منعقد میکنند و از خون‌ریزی جلوگیری میکنند حال اگر فردی به این بیماری مبتلا باشد در صورت ایجاد خراشی بر لثه‌هایش خون‌ریزی شدیدی در آن ایجاد میشود وبه سختی میشود جلوی آن‌را گرفت.

را‌های پیشگیری از خون‌ریزی دندان

  • ۱) حداقل روزی دوبار مسواک بزنید.
  • ۲) حتما از نخ دندان در طول روز استفاده کنید.
  • ۳) از خمیر دندان مناسب دندان‌های خود استفاده کنید.
  • ۴) سالی دوباره به دندان‌ پزشک مراجعه کنید تا معاینه دندان‌هایتان به خوبی صورت گیرد و از هرگونه خطر احتنالی جلوگیری شود.
  • ۵) روزانه لثه‌های خودرا ماساژ دهید.
  • ۶) استفاده مرتب از دهانشویه برای ضدعفونی و ضدباکتریال کردن دندان ها به خود اهمیت دهید.

سعی کنید همواره به خود اهمیت دهید در این دنیا کسی جز خودت نمیتواند تورا دوست داشته باشد، مراقب سلامتی خود و دندان‌هایتان باشید، همواره به پزشک مراجعه کنید، دندان بزرگترین عامل زیبایی و اعتماد به نفس هر شخصیست که اگر به هر دلیلی این نعمت زیبای خدادادی ازاو گرفته شود عواقب خطراناکی از جمله کمبود اعتناد به نفس و به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی را به دنبال خواهد داشت.

روزانه مسواک بزنید از خودتان مراقبت کنید زیبا باشید و زیبا بخندید، نگران هزینه ها نباشید اینجا همگی ما دست به دست هم میدهیم تا زندگی سالمی را داشته باشیم ما میخواهیم با کارت تخفیف دندانپزشکی آرامش و سلامتی و کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی بالا ببریم آنقدر که از بودن با خود لذت ببرید فقط باید بخواهید تا هرآنچه میخواهید به شما داده شود.

نکته
به کودکان خود از همان ابتدا روش درست مسواک زدن بیاموزید آنها را عادت دهید که همیشه و به موقع مسواک بزنند، درست است که دندان‌هایشان شیری است و نیاز به مراقبت ندارد ولی همین امر سبب میشود که در بزرگسالی هم مراقب دندان‌های خود باشند و از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *