دندان درد

تا به حال به این قضیه توجه کرده‌اید افرادی که از رفاه مالی کمتری برخوردارند و یا در شرایط سخت زندگی میکنند و زندگی آسانی ندارند دارای تعداد فرزندان بیشتری هستند و افرادی که شرایط مالی بسیار خوبی دارند و از رفاه مالی برخوردارند تعداد فرزند کمتری دارند. درواقع ما در برابر انسانهایی به که به این دنیا دعوت میکنیم مسئولیم و اگر توانایی مراقبت و آموزش و تامین آینده آنهارا نداریم پس باید در مورد تصمیمی که میگیریم به خوبی فکر کنیم. خیلی افراد در جاهایی زندگی میکنند که حتی از بهداشت کافی برخوردار نیست، و حتی کوجکترین امکانات رفاهی نیز برایشان مهیا نیست بااین حال همچنان برای به دنیا آوردن فرزند اصرار میکنند‌. یکی از مهم ترین مراقبت ها مربوط به بهداشت دهان و دندان کودک است‌.

پس از اینکه دندان های کودک شما شروع به رویش کرد باید به وسیله‌ پارچه ای تمیز روزانه دندان های کودک خودرا تمیز کنید. درست است که این دندان ها تا ۷سالگی بیشتر دوام ندارند ولی بااین کار علاوه بر اینکه سلامت دندان کودک خودرا تا ۷سالگی تضمین میکنید به کودک خود نیز ناخوداگاه آموزش میدهید که باید از دندان های خود مراقبت کند به طوری که پس ازاینکه کودکتان کمی بزرگتر شد وظیفه مسواک زدن و مراقبت را خودش بر عهده میگیرد و این چیزیست که شما از همون سن‌کم به کودک خود القا کرده اید. درواقع وقتی شما صاحب فرزند میشوید یک لوح پاک و سفید را دریافت کرده اید و ازاین پس آن کودک چیزهایی را نمایش میدهد که شما برآن حک میکنید، پس مراقب باشید چه چیزی را در ناخوآگاه فرزندتان حک میکنید!! مراقبت و سلامتی و شادی و خوشبختی است یا غم و اندوه و عدم مراقبت و توجه به خود؟؟؟

کودکان از شما تقلید میکنند بعنی اگر شما همیشه به خوبی از دندان ها و سلامتی خود مراقبت کنید فرزند شما نیز این کارهارا تقلید میکند‌. پس سعی کنید علاوه بر اینکه به کودکتان مراقبت ازخود را آموزش میدهید خودتان نیز در کنار آنها بهداشت را به بخصوص بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا آنها نیز از شما تقلید کنند. همه‌ی این مطالب را گفتم که بگویم کودکان زیادی دوچار عفونت لثه و دندان میشوند و در ابن خصوص اذیت میشوند و اینجاست که اگر پدر و مادر به خوبی آموزش دیده باشند میتوانند از فرزند خود و از سلامت آینده فرزند خود مراقبت کنند در غیر اینصورت شخصی را تحویل جامعه میدهند که هیچ آموزشی در خصوص مراقبت از خود ندیده است و تبدیل به یک فرد ناسالم شده است که ممکن است با کمبود اعتناد بنفس نیز مواجه شود. ولی به هرحال با همه این گفته ها همچنان کودکانی هستند که دچار عفونت لثه و آسیب دیدگی دهان و دندان میشوند و ممکن است در هر نوع خانواده‌ای با هر سطح فرهنگی و رفاهی وجود داشته باشد.

بنابراین ما خود را مسئول این عدم فرهنگ سازی میدانیم چرا که هر فرد در جامعه مسئول رواج یک فرهنگ است و اگر ما خودمان فرهنگ درست را شروع کنیم این موضوع به بقیه نیز القا میشدد بنابراین تصمیم گرفتیم باارائه کارت طلایی دندانپزشکی و تخفیف ۳۰ تا ۷۰ درصدی آن گامی در جهت سلامتی و فرهنگ سازی کشور برداشته باشیم تا همه افراد جامعه با هرسطح مالی و فرهنگی بتوانند از آن استفاده کنند.

پاکت دندان

عونت لثه پس از رشد سریع باکتری در لثه کوکان به وجود می‌آید و اگر به آن رسیدگی نشود لثه ها پسرفت میکنند بااین پسرفت لثه که باعث میشود فاصله بین دندان ها از ۳میلی متر بیشتر باشد و به دلیل عدم رسیدیگی این شیار عمیق تر شود پاکت دندان نامیده میشود. درواقع وقتی پلاک ها یا همان باکتری ها لای دندان و لثه تجمع میابند و از آنجایی که کودک توانایی مراقبت از دندان های خودرا ندارد و یااینکه توسط والدین آموزش کافی ندیده است تجمع این باکتری ها سبب آبسه و پاکت دندان میشود.

آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل عدم رسیدگی به پاکت دندان، غذا در بین این شیارها قرار گیرد و بدن نیز توانایی مبارزه با عفونت را نداشته باشد روی لثه ورم ایجاد میشود که گاها بسیار دردناک است. این ورم باعث از بین رفتن سریع بافت لثه میشود. و ابسه نامیده میشود. که گفته شده در افراد بالای ۴سال بیشتر مشاهده میشود ولی باید گعت که در همه سنی این موارد دیده شده است.

انواع عفونت لثه

۱) آبسه‌ای که روی لثه قرار میگیرد

این نوع آبسه در نزدیکی طوق دندان قرار میگیرد به همین دلیل به نان، نامگذاری شده است. درواقع لثه یکهو دوچار آبسه و عفونت نمیشود و قطعا از قبل به دلیل تجمع باکتری ها روی لثه این اتفاق افتاده است.

۲)آبسه‌ای که بین لثه و دندان است

این نوع آبسه پیشرفته تر از نوع اول است یعنی در این جا لثه های فرد از قبل دوچار تحلیل شده اند و شیار عمیق شده و به ۵میلی متر نیز رسیده است بنابراین شخص دوچار ابسه نوع دوم شده است.

درمان عفونت و آبسه لثه

از آنجایی که ابسه و ورم لثه از نوع خفیف بیماری عفونی لثه به شمار می‌آید اگر به موقع به آن رسیدگی شود به خوبی و راحتی قارل درمان است و درواقع راه‌های خانگی فراوانی وجود دارد که به بهبود این مشکل کمک میکند. اما اگر به موقع به آن رسیدگی نشود و شخص دیر اقدام کند گاها حتی با جرگیری هم این مشکل برطرف نمیشود و عفونت دوباره برمیگردد به طوری کم کم لثه شل شده و حتی دندان ها لق میشوند و می‌افتند‌.

پس همواره مراقبت از خود و دندان ها و لثه هایتان را که یک نعمت خدا دادیست را جدی بگیرید. از کودکی به فرزندانتان این مراقبت را آموزش دهید خودتان هم از آنجایی که الگوی بسیارقوی برای فرزندانتان هستید باید مرتب از خود و دندان هایتان مراقبت کنید تاهم سلامت خودرا تضمین کنزد و هم سلامت فرزندانتان.

اگر تاکنون به این موضوع اهمیت نداده اید ایرادی ندارد درواقع ماهی را هروقت از آب بگیرد تازه است فقط کافیست به یکی کلینیک دندان پزشکی بروید و چکاب کامل از دندان هایتان را انجام دهید تا تمام مشکلات برطرف شود و ازاین ببعد خودتان با مراقبت به موقع از دندان هایتان سلامت آنهارا تضمین کنید. برای هزینه های مربوط به چکاب هم اصلا نگران نباشید چرا با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی از تخفیفات فوق‌العاده ای بهره مند خواهید شد‌. با ما لبخند زیبا را تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *