پرکردن دندان

در این مقاله قصد داریم درمورد پرکردن دندان صحبت کنیم. دندان طی حوادث مختلفی از جمله سایش یا شکستگی ترک خوردگی ممکن است دوچار آسیب شود و یا حتی ممکن است به دلیل عدم مراقبت دوچار پوسیدگی شوند.

از این رو پزشکان برای حل این مشکل مجبورند دندان را با مواد مختلفی پر کنند. یعنی محل یا حفره آسیب دیده را با موادی پر کنند تا از آسیب های احتمالی بعدی در امان باشد.

عوامل مختلف ایجاد کننده آسیب

1- پوسیدگی دندان

یکی از رایج ترین عوامل آسیبب رسان به دندان پوسیدگی است. پوسیدگی دندان با کوچکترین سهل انگاری ایجاد میشود.

فقط کافیست طی یک مدت نه چندان طولانی, بهداشت و مراقب از دندان ها انجام نشود تا اولین علایم پوسیدگی و لکه های سیاه روی دندان نمایان شوند.

وقتی پوسیدپی ایجاد شد دیگر هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد مگر استخراج قسمت های پوسیده و جایگزین کردن مواد مخصوص در آن.

2- شکستگی دندان

در طی زندگی, حوادث و اتفاقات مختلفی ممکن است روی دهند که باعث آسیب به دندان شوند و باعث ایجاد ترک یا شکستگی در آن شوند. اما خب بازم در چنین مواردی پرکردن دندان میتوان به کمک آید و دندان را از آسیب های جدی تر در امان دارد.

3- سایش دندان

گاهی به مرور زمان و بسته به جنس دندان ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است دندان ها دوچار سایش شوند در این صورت, یا دندان ها احتیاج به پر شدن دارند یا ندارند. به هر حال در شرایط وخیم این مسعله نیز پرکردن دندان ها به کمک ما می آیند.

انواع پرکردن دندان

1- آمالگام

احتمالا اکثر ما که داریم این مقاله را میخوانیم از این ماده برای پر کردن دندان هایمان استفاده کرده ایم اما فقط اسم آن را نمیدانستیم.

در واقع همان ماده سیاه رنگی که معمولا برای دندان های آسیاب از آن استفاده میشود آمالگام است. این ماده اگر چه ظاهری نازیبا با رنگی تیره دارد اما موثر ترین و محکم ترین ماده برای پر کردن دندان است که عمری بسی طولانی به دندان ها میبخشد.

این ماده فلزی در برابر سایش مستحکم بوده و مانع رشد میکروبهاست پس گزینه مناسبی جهت پرکردن دندان های آسیاب است.

مزایای آمالگام

  • دارای عمری طولانی نسبت به مواد دیگر است. این مدت زمان چیزی بین 10 تا 15 سال است که زمان مناسبی محسوب میشود.
  • این ماده در برابر ساییذگی مقاوم بوده و هنگام جویدن غذا استحکام از خود نشان میدهد.
  • این روش و این ماده هزینه کمتری نسبت به دیگر روش ها دارد.

معایب آمالگام

  • دارای رنگی تیره تا حتی سیاه رنگ است ازاین رو ظاهری نازیبا به دندان ها میبخشد.
  • گرمی یا سردی به طور طبیعی باعث ـسیب به دندان میشود ولی در چنین شرایطی آمالگام مقاومت کمتری از خود نشان میدهند.
  • ممکن است تعداد بسیار کمی از افراد نسبت به جیوه موجود در آمالگام از خود حساسیت نشان دهند.

2- کامپوزیت یا مواد سفید رنگ

معمولا برای پر کردن دندان های جلو که در معرض دید قرار دارند از کامپوزیت استفاده میکنند اما این بدان معنی نیست که برای دندان های عقب مورد استفاده قرار نگیرند. کامپوزیت ماده سفید رنگی است که میتواند کاملا با رنگ دندان مطابقت داشته باشد و بنا بر رنگ دندان شخص تناز رنگ آن انتخاب میشود.

مزایای کامپوزیت

  • این ماده میتواند کاملا همرنگ دندان های شخص باشد پس به هیچ عنوان زیبایی های دندان را به خطر نمی اندازد. پس میتواند گزینه بسیار مناسبی برای دندان های جلو باشد.
  • این ماده میتواند به خوبی به دندان ها بچسبد و دوام خوبی را از خود نشان میدهد.
  • زاین ماده اگر چه ببرای پرکردن دندان ها استفاده میکنند اما به دلیل تطابق رنگ خوبی که با دندان ها دارد میتواند برای ترمیم دندان ها و شکستگی ها از آن استفاده کنند.

معایب کامپوزیت

• این مواد نسبت به مواد به کار برده شده آمالگام زودتر پوسیده میشوند و عمر کوتاه تری دارند.
• در کامپوزیت زمانی که برای ترمیم استفاده میشود قدری طولانی تر از آمالگام است.
• هزینه استفاز کامپوزیت خیلی بیشتر از آمالگام است و چیزی حدود دوبرابر تفاوت قیمت در آن است.

3_ روکش دندان طلا

این روش امروزه به ندرت استفاذه میشود. در واقع استفاده از ورقه های طلا در گذشته بسیار استفاده میشده اما امروزه همانطور که میدانید کمتر کسی از دروکش طلا استفاده میکند

مزایای روکش دندان طلا

  • این روش زول عمر بسیار چشمگیری دارد و تقریبا تا 15 سال دوام دارد.
  • بسیار مقاوم بوده و در برابر سایش بسیار مستحکم است.
  • ممکن است طبق سلیقه برخی افراد باشد و زیبا به نظر برسد.

معایب روکش دندان طلا

  • هزینه بسیار بالایی دارد.
  • پرکردن دندان با طلا بسیار زمان بر است به گونه ای که ممکن است حداقل دو جلسه زمان احتیاج داشنه باشد.

هزینه پرکردن دندان

طبق توضیحاتی که داده شد احنمالا تااینجا متوجه شده اید که هزینه پرکردن دندان میتواند کاملا متغیر باشد.

یعنی بسته به نوع مواد انتخابی شما و میزان آسیب دیدگی دندان این هزینه های میتوانند کاملا متفاوت باشند پس نمیتوان هزینه ثابتی را برای آن اعلام کرد مگر اینکه بخواهبد برای تخمین این هزینه به دندان پزشکی مراجعه کنید.

کارت طلایی دندان پزشکی و بیمه خدمات درمانی

همانطور که گفته شضد هزینه پرکردن دندان میتواند کاملا ممتفاوت و کم یا زیاد باشد. و این را هم در نظر داشته باشید که بیمه خدمات درمانی و دیگر بیمه های مشابه آن خدمات دندان پزشکی را تحت پوشش قرار نمیدهند. پس راه حل چیست؟

بله مااینجا هستیم که برای حل این مشکل راهی بسیار کاربردی را معرفی کنیم. کارت طلایی دندانپزشکی روشی نوین جهت تخفبف در هزینه های دندان پزشکی ست ازاین رو چنانچه شخصی در این طرح بیمه عظیم ثبت نام کند تحت پوشش بیمه کارت طلایی دندان پزشکی قرار میگیرد و در هرینه های خود از تخفیفی حدود 30 تا 70 درصد بهره مند میشوند. بنابراین اگر به سلامت و زیبایی دندان های خود اهمیت میدهید و تحت پوشش هیچ بیمه تکمیلی نیستید, بیمه کارت طلایی بهترین انتخاب است.

ما اینجاییم که زیبایی را به شما هدیه دهیم و تا حد توانمام هزینه هایتان را کاهش دهیم و همانطور که همیشه گفته ایم: هدف ما لبخند زیبای شماست.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *