پوست اندام منحصر به فردی است مواظبش باشید…….

پوست یکی از وسیع ترین اندام های بدن است که عملکرد های مهمی از قبیل: حس گری، ترشح چربی، تنظیم حرارت و سم زدایی از بدن و محافظت از آن را بر عهده دارد. برای اینکه سفتی و استحکام طبیعی پوست حفظ شود، باید با عوامل آسیب رسان به آن مبارزه کرد.

از آنجا که پوست پل ارتباطی بین بدن و محیط اطراف می باشد، در معرض آسیب های فراوانی قرار دارد، از قبیل:
1. پرتوهای فرابنفش ناشی از نور خورشید (مهم ترین عامل آسیب رسان پوست که روزانه وجود دارد).
2. برنزه کردن پوست یا آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی (آفتاب سوختگی)
3. محصولات شیمیایی تمیز کننده، مانند انواع شوینده ها که با پوست تماس پیدا می کنند، می توانند سبب خشکی پوست و سایر آسیب های حساسیت زا شوند.

پوست نمایانگر سلامت درونی بدن است. شخص سالم دارای پوستی شفاف، نرم و لطیف و شاداب می باشد. تورم نازک شدن یا پف کردگی پوست نشان می دهد که سلامتی بدن دچار مشکل شده است. بسیاری ازناراحتی های پوستی با رعایت رژیم غذایی مناسب کاهش می یابند.

تغذیه چه تأثیری روی پوست دارد؟

بدن انسان بیش از صد بیلیون سلول تشکیل شده است که هریک از این سلول ها توسط چربی ها و پروتئین ها ساخته شده اند و کربوهیدرات ها نیز انرژی مورد نیاز سلول ها را تأمین می کنند. برای تأمین سلامت عمومی بدن، وجود این سه ماده ضروری است. از طرفی، این سه ماده مغذی به تنهایی نمی تواند سلامت بدن و پوست را تضمین کنند. برای اینکه پوستی شاداب و جوان داشته باشیم، بدن علاوه بر چربی، پروتئین و کربوهیدرات، به مواد دیگری مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هم نیاز دارد. این ترکیبات مغذی به ترمیم آسیب های وارده به پوست و افزایش استحکام و لطافت و نرمی آن کمک کرده و همچنین از بیماری های پوستی پیشگیری می کنند. یه عنوان مثال، کلاژن یکی از اساسی ترین اجزای سازنده بافت پوست است که بدن برای ساختن آن به ویتامین C نیاز دارد. در صورت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند مرکبات (پرتقال و نارنگی، لیموترش)، توت فرنگی و انواع سبزیجات تازه، بافت پوست استحکام خود را از دست داده و شل و افتاده و پر از چین و چروک خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *