جرمگیری دندان

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات در بین تمام بیماری ها است و رتبه دوم را نسبت به سرما خوردگی عادی در بین افراد دارد. پوسیدگی دندان و  دندان درد معمولاً در بین کودکان و افراد جوان مشاهده می شود، اما می تواند همه افراد را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین پوسیدگی دندان علت رایج از دست دادن دندان در افراد جوان می باشد. مسواک زدن روزانه دندان ها و نیز اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که برای سلامت دندان مضر هستند، می تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان و دندان خراب کمک کند.باکتری ها، مواد اسیدی، و ذرات غذایی باقیمانده پس از صرف غذا با ترکیب شدن با بزاق دهان می توانند یک ماده سخت به نام پلاک ایجاد کنند که به دندان ها می چسبد. تشکیل پلاک بر روی دندان در طول 20 دقیقه پس از مصرف غذا شروع می شود. اگر این پلاک های تشکیل شده بطور کامل و منظم از روی دندان ها پاک نشوند، پوسیدگی دندان و متعاقب آن حساسیت دندان می تواند شروع شده و توسعه پیدا کند. پوسیدگی دندان در نتیجه فعالیت باکتریایی به خاطر باقی ماندن ذرات مواد غذایی در دهان (به دلیل مسواک نزدن به نحو مناسب) ایجاد می‌شود. موارد تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه قهوه ای روی دندان در این شرایط می‌تواند طیف رنگ زرد تا سیاه را شامل شود که درمان آن مستلزم درمان پوسیدگی و همچنین تقبل قیمت سفید کردن دندان می باشد .البته با وجود کارت تخفیف دندانپزشکی و کارت طلایی دندانپزشکی دیگر نباید نگران هزینه های بالای دندانپزشکی باشیم.

نشانه های پوسیدگی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان

درد دندان یا احساس سوزش به خصوص پس از مصرف مواد غذایی شیرین، گرم، یا سرد و بوی بد دهان می تواند نشانه ای آشکار از ایجاد دندان پوسیده یا کرم خورده می باشد. اکثر علائم پوسیدگی دندان در مراحل اولیه آن در طول معاینات منظم دوره ای قابل شناسایی هستند. در این حالت سطح دندان ممکن است در هنگام تماس با اجسام تیز، نرم به نظر برسد. همچنین ممکن است بیمار تا زمان پیشرفت مراحل پوسیدگی دندان درد احساس نکند. در این حالت عکس برداری رادیولوژی از دندان ها می تواند بعضی از موارد پوسیدگی که امکان مشاهده آنها با چشم غیر مسلح وجود ندارد را آشکار نماید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از علت پوسیدگی دندان نقش با اهمیت و کلیدی دارد. رعایت بهداشت دندان شامل تمیز کردن حرفه ای و منظم دندان ها (هر 6 ماه یک بار)، مسواک زدن برای حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن برای یک بار در روز است.

مصرف غذاهای جویدنی و عادی بهترین انتخاب برای خوردن غذا به عنوان بخشی از وعده های غذایی روزانه است و بهتر است کمتر از تنقلات استفاده شود. در صورت امکان، دندان های خود را مسواک زده یا پس از خوردن غذا دهان خود را با آب بشویید. سعی کنید مصرف تنقلات را در سطح حداقل حفظ کنید، زیرا این مواد غذایی می توانند باعث ایجاد اسید در دهان شما شوند. همچنین لازم است از مصرف مداوم نوشیدنی های شیرین یا مکیدن زیاد شکلات و نعناع خودداری نمایید. برای حفاظت از دندان ها و نیز پیش گیری از پوسیدگی آنها می توان از مواد فلوراید موضعی بر روی سطح دندان استفاده کرد. انجام این کار می تواند شامل استفاده از یک خمیر دندان یا دهانشویه فلوراید باشد.

مقالات پیشنهادی دیگر ما:

درمان دندان عقل نهفته و مراقبت های آن

ناهنجاری فک و دندان و درمان با ارتودنسی

پر کردن دندان با مواد سیاه یا سفید

جرمگیری و بروساژ دندان

درمان پوسیدگی دندان

امروزه راه های مختلفی برای  وجود دارد. در این حالت روش انتخاب شده برای درمان پوسیدگی دندان بسته به شدت مشکل می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

پر کردن دندان

روکش دندان

عصب کشی

فلوراید تراپی

کشیدن دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *