جراحی دندان عقل

در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و تکنولوژی و کمبود امکانات و بهداشت وقتی کسی دوچار درد دندان یا عفونت و پوسیدگی دندان می‌شد، تنها راه رها شدن از دندان درد کشیدن دندان بود.

که این فرآیند با وسایل ابتدایی و بدون هیچ گونه بی‌حس کننده ای صورت میگرفت و فرد درد زیادی را متحمل می‌شد‌.

اما امروزه با امکانات و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف از جمله دندان پزشکی نه تنها کشیدن دندان کار بسیار آسان و بدون دردی است بلکه گاها اصلا نیازی به کشیدن دندان نیست چراکه راه‌های زیادی جهت ترمیم دندان آسیب دیده وجود دارد بطوری که مواد استفاده شده حتی از خود دندان واقعی فرد مقاوم تر هستند.

در این میان افرادی هم هستند که راه آسان تر یعنی کشیدن دندان را انتخاب میکنند که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل ارزان بودن و راحت بودن این‌روش است که سبب میشود فرد قید دندان‌ خودرا بزند چه بسا افراد زیادی به دلیل هزینه زیاد خدمات دندان پزشکی بیش از چند دندان خودرا کشیده‌اند.

با آگاهی از این قضیه ما تصمیم گرفتیم قدمی در جهت رفع این مشکل برداریم تا افراد زیادی از داشتن نعمت زیبایی دهان و دندان زیبا بهره‌مند شوند. ما با ارائه کارت طلایی و کارت تخفیف زیبایی دندانپزشکی این هزینه‌های سرسام آور را تا حد زیادی کاهش می‌دهیم تا همگی اقشار جامعه باهر توان مالی از آن استفاده کنند و از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند.

نحوه کشیدن دندان

از آنجایی که ریشه دندان‌ها به اشتخوان فک محکم چسبیده‌اند و جدا کردن آنها اصلا کار آسانی نیست و میتواند بسیار دردناک باشد‌، در ابتدا دندان پزشک یک آمپول بی حس کننده به لثه بیمار تزریق میکند تا فرد دردی را حس نکند بعداز اثر کردن آمپول نوبت به جدا سازی دندان از دیواره هاست، از آنجایی که ریشه دندان به وسیله‌ی رباطی به نام “پریود نتال” به استخوان فک محکم شده است باید قبل از هرکاری این جداسازی دقیق صورت گیرد، در این مرحله ممکن است فرد درد را احساس کند که پزشک میتواند با تزریق مجدد آمپول بی حس کننده این درد را کاهش دهد. سپس پزشک با تکان‌دادن دندان به طرفین باعث شل شدن دیواره ها و سست شدن دندان میشود و پس از چند حرکت به یکباره دندان را بیرون میکشد.

پس از کشیدن دندان فرد باید به طور منظم دهان خودرا با اب نمک ضد عفونی کند و برای پاک کردن خون از گاز استریل استفاده کند و به اندازه کافی استراحت کند تا به مروز بهبود یابد

درصورت خونریزی زیاد فرد باید چکار کند

گاهی افراد پس از کشیدن دندان دوچار خون‌ریزی زیاد شوند البته برخی افراد در این زمینه حساس هستند چرا که گاها دلیل این افزایش خون‌ریزی مخلوط شدن خون با بزاق دهان است که حجم مایع را افزایش مید‌هد، در غیر اینصورت میتواند با دکتر خود تماس بگیرد و از اون‌مشاوره بگیرد که البته چند راه برای کنترل این خونریزی وجود دارد.
یکی از این را‌ها استفاده از گاز استریل و قرار دادن آن در جای دندان کشیده شده به طوری که به کمک نیروی فک ها گاز استریل را محکم‌در محل نگه‌دارد تا از خونریزی بیشتر جلوگیری کند.

معمولا این خونریزی در ۲۴ساعت اول بعد از کشیدن دندان زیاد است و کم‌کم بهبود میابد.

همچنین فرد میتواند برای بهتر نتیجه گرفتن قبل از استفاده از گاز استریل از کمپرس یخ استفاده و آن را در محل مالش دهد و سپس به ممدت حدود ۱ساعت از گاز استریل استفاده کند.

سپس به مقدار کافی استراحت کرده و از خوردن مواد سفت خوداری کنید تا وقتی که اوضاع بهتر شود.

درواقع برای جدا کردن دندان لثه شکافته می‌شود و خون ریزی امری طبیعی‌است.‌

گاهی افرادی با بیماری های خاص از جمله هموفیلی اقدام به کشیدن دندان میکنند این افراد قبل از کشیدن دندان باید پزشک را از بیماری خود مطلع کنند تا پزشک بلافاصله پس از کشیدن دندان کارهای لازم را جهت کنترل خون‌ریزی انجام دهد.

چگونه متوجه عفونت پس از کشیدن دندان شویم

برخی دندان‌ها از جمله دندان عقل که در انتهای دندان‌ها قرار دارد پس از کشیده شدن دوچار عفونت میشوند. دلیل این اتفاق هم این است که چون دندان در محل نامناسبی است تمیز کردن و مسواک زدن آن کار سختی است و ممکن است ذرات غذا و انواع باکتری ها در آن تجمع داشته باشند و از آنجا که مراقبت از آن کار سختی است و یااینکه شکل‌ نامناسبی در دهان ایجاد میکند ممکن است پس ار کشیده شدن دوچار عفونت شود علائم عفونت عبارت‌اند از:

احساس درد زیاد و تورم و بیرون‌امدن ترشحات چرکی و عفونی از محل دندان کشیده شده، که البته جای نگرانی نیست چرا که با مراقبت از دندان ها و رژیم غذایی مناسب این مشکل برطرف میشود.

با همه این توصیفات هیچ گاه تصمیم با عجله تصمیم به کشیدن دندان نگیرید، زیبایی نعمت خدادادیست، لبخند زیبا لطف‌ی از طرف خدا سعی کنید به توصیه پزشک عمل کنید چرا که ما در زمانی زندگی میکنیم که هرکاری امکان پذیر است روش‌های زیادی در جهت زیبا سازی دندان ها وجود دارد درواقع کشیدن دندان آخرین راه حل است.

چرا که نبود دندان میتواند حتی مشکلات گوارشی ایجاد کند چراکه افراد گاها نمیتوانند به درستی غذا را بجوند و این قضیه مشکلات زیادی را در پی دارد. با این حال کاملا این تصمیم امری اختیاری است و در نهایت این شما هستید که تصمیم میگیرد که دندان خودرا بکشید یا ترمیم کنید.

نکته: سرخود دارو مصرف نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از برخی دارو ها موجب افزایش خونریزی می‌شوند مثل استفاده از داروی اسپرین و ایبوپروفن.

از آنجایی که سلامتی امری مهم است رعایت نکات بهداشتی و درمانی بسیار جدی است.

کشیدن دندان در زنان باردار

زنان پس از اینکه باردار میشوند به دلایل زیادی از جمله تغییرات هورمونی دوچار لثه‌ها و دندان‌های آسیب پذیر میشوند و درد آنچنان غیر قابل تحمل می‌شود که فرد اقدام به کشیدن دندان میکند.

حال باید در نظر داشت که در سه ماهه اول بارداری به دلیل اینکه جنین دارای اندام ضعیفی است بسیار آسیب پذیر بوده بنابدابن پزشک معمولا در این دوران از کشیدن دندان فرد خودداری میکند.

در سه ماهه دوم بارداری جنین در حال رشد است بنابراین کشیدن دندان مشکلی برای جنین ایجاد نمیکند و پزشک اگر تصمیم به ارائه خدمات داشته باشد در این سه ماهه دست به اقدام میزند و در نهایت در سه ماهه سوم بارداری این عمل خطرناک بوده و پزشک از انجام دادن آن امتناع میکند. پس در نظر داشته باشید که در صورت بارداری به این نکات توجه داشته باشد که دوچار مشکل نشوید.

سخن آخر:

در این مقاله سعی بر یادآوری نکاتی پیرامون کشیدن دندان و آشنهایی بیشتر با نحوه کشیدن و نحوه مقابله و درمان عفونت دندان پس از کشیدن و … پرداختیم، امروزه هزینه های سنگین امور درمانی و زیبایی دندانپزشکی دست و پای بسیاری از بیماران را بسته و اجازه درمان و حتی مراجعه به دندانپزشکی را نمیدهد. در این حال کارت طلایی دندانپزشکی بوجود آمد تا بتواند بار سنگین هزینه های دندانپزشکی را از دوش خانواده ها و افراد کمتر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *