بیمه دندانپزشکی

گاهی اوقات در بعضی افراد دیده میشود که قبل یا بعد از ارتودنسی دارای دندان های بسیار بلند تر از سایر دندان ها مانند بلند بودن دندان های نیش و یا دندان های جلو هستند.این مشکل چیزی نیست که به وسیله ارتودنسی رفع و رجوع گردد در نتیجه دندانپزشک اقدام به تراش دادن قسمتی از دندان بیمار میکند.این روزها با توجه به بالا رفتن هزینه های دندانپزشکی افراد به دنبال روش هایی هستند که بتواند تا حد امکان از این هزینه ها بکاهد. کارت تخفیف دندانپزشکی که یکی از خدمات کارت طلایی دندانپزشکی میباشد همان چیزی است که با استفاده از آن میتوان از خدمات دندانپزشکی ارزان استفاده کرد.

تراش دادن دندان‌ چیست

به طور کلی تراش دادن دندان به دو شکل است؛درشکل اول لایه ی نازکی از مینای دندان به وسیله دستگاه تراش داده میشود؛ازاین روش برای اقداماتی مانند لمینت،کامپوزیت و برامدگی روی سطح دندان استفاده میشود.شکل دوم تراش دادن دندان عبارت است از تراش دادن قسمتی از دندان های جلو، دندان نیش و یا سایر دندان ها که بلند تر از بقیه هستند به منظور یکنواخت سازی و هماهنگی با دیگر دندان ها میباشد. که این کار به وسیله دستگاه مخصوص توسط دندانپزشک صورت میپذیرد.

از روش تراشیدن دندان برای دیگر دندان ها نیز استفاده میشود اما وقتی سخن از زیبایی دندان به میان می آید بیشتر بحث حول محور دندان های جلو و دندان های نیش میچرخد.
تراش دادن دندان های جلو:دندان های جلو بهترین گزینه برای اصلاح فرم و باندینگ است.در این روش اگر هر کدام از دندان های جلو دارای بلندی ای که نظم دیگر دندان ها را برهم زند باشد توسط دندانپزشک تراش داده و اصلاح میشود.

طبیعتا یکدست و ردیف کردن دندان ها اعتماد به نفس بالاتری را برای افراد به ارمغان می اورد اما در ادامه به مضرات این روش نیز اشاره خواهیم کرد.
تراش دادن دندان های نیش: یکی از عارضه هایی که در مورد دندان های نیش به وفور دیده مبشود بلندی بیش از حد دندان های نیش و یا تیزی بیش از اندازه ی انهاست که ظاهر خوبی برای فرد ندارد بنابراین دندانپزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص اقدام به اصلاح تیزی و بلندی دندان های نیش میکند.

در ادامه به روش هایی که دندان ها را در آن به هر دو شکل اول و دوم تراش میدهند اشاره میکنیم:

۱-تراش دادن برای اصلاح overjet

زمانی اتفاق می افتد که دندان بالایی مقداری بیرون زدگی داشته باشد و در این مورد با تراشیدن لایه ای از دندان های بالا میتوان آنها را هم سطح دیگر دندان ها کرد و مشکل را برطرف نمود.

۲-تراش دادن برای اصلاح نامرتبی دندان

در مواردی به جای استفاده از ارتودنسی دندانپزشک اقدام به تراش فاصله بین دندان ها میکند تا دندان های بهم چسبیده از هم فاصله گرفته و فرم بهتری پیدا کنند‌.

۳-تراش دادن برای گذاشتن کامپوزیت و لمینت

برای سوار شدن کامپوزیت و لمینت روی دندان،لایه نازکی از دندان ها باید توسط دندانپزشک تراش داده شوند.

مزایا و معایب تراش دادن دندان

در مواردی که از این روش به جای ارتودنسی استفاده میشود میتوان گفت که مقرون به صرفه تر و بسیار کم هزینه تر از اتودنسی است علاوه بر این دارای طول درمان بسیار کوتاه تری نسبت به ارتودنسی است چرا که جلسات درمان طی دو الی سه جلسه خاتمه می یابد.اما چیزی که واضح است این است که آیا این مزایا قانع کننده است که براحتی اقدام به تراش دندان ها کنیم؟

پاسخ قطعا منفی است.به طبع تراش دادن قسمتی از بافت طبیعی دندان به هیچ وجه بی عوارض نخواهد بود و بسیاری از پزشکان معتقدند که نازک شدن و در مواردی از بین رفتن مینای دندان موجب آسیب پذیری دندان در برابر پوسیدگی و شکنندگی میشود.بنابراین قبل از اقدام به درمان حتما با پزشک خود راجع به نوع درمانی که بیشتر به نفع شماست مشورت نمایید.

همانطور که در بالا گفتیم شما میتوانید با استفاده از کارت طلایی از خدمات بیمه دندانپزشکی و کارت تخفیف دندانپزشکی استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *